1 Februari 2012

KOTAK KOREK API YANG MENARI


Seorang pesulap mengambil sebuh kotak korek api dari balik bajunya. Ia mengatakan kepada para penonton bahwa kotak korek api yang di pegangnya tersebut adalah kotak korek api ajaib.

          Untuk membuktikannya ia kemudian meletakkan kotak korek api tersebut diatas punggung tangannya. Ajaib, kotak korek tersebut bergerak-gerak sesuai dengan perintah sang pesulap.

BAHAN PERMAINAN:

          Untuk menampilkan permainan ini anda hanya membutuhkan sebuah kotak korek api yang telah kosong dan sebuah senar halus yang lentur dan sedikit selotip dua arah.

CARA MEMAINKAN:

          Persiapkan bahan yang telah anda peroleh. Ikatlah senar halus tersebut ke pergelangan anda. Posisikan agar ujung senar yang lain keluar menjulur kearah punggung tangan anda dan simpulkan sedikit ujung tersebut. Sebaiknya mengikatkan senar pada tangan kiri. Tempelkan selotip dua arah pada telunjuk tangan kanan anda dan sedikit pada kotak korek api. Kosongkan kotak korek api dan letakkan dalam saku anda.

          Awali permainan dengan mengatakan kepada para penonton bahwa anda mempunyai sebuah kotak korek api ajaib. Ambillah kotak korek tersebut dan tunjukkan kepada penonton. Tunjukkan bagian dalam kotak korek api yang kosong kepada penonton. Kemudian tutup kembali.

          Selanjutnya posisikan punggung tangan kiri anda menghadap keatas dan kemudian letakkan kotak korek api dalam posisi miring di atas punggung tangan kiri anda. Pada saat meletakkan kotak korek api, telunjuk tangan kanan anda menempelkan selotip plastik pada ujung simpul senar dan mengarahkannya kepada selotip di kotak korek api. Tekan supaya melekat.

          Lepaskan perahan-lahan pegangan tangan kanan anda dari kotak korek api. Bergayalah seperti orang yang memberikan aba-aba kepada kotak korek api tersebut untuk menari. Bersamaan dengan itu agak takuk sedikit pergelagan tangan anda  (jangan di ketahui penonton) sehingga senar akan melengkung dan menggerakkan kotak korek api.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar