1 Februari 2012

MAKAN KOREK API


          Pada sebuah pertunjukan sulap seorang pesulap mengeluarkan sebungkus korek api dari dalam sakunya. Ia mengambil sebatang korek api dan menyalakannya sambil menunjukkan kepada para penonton. Sekali lagi ia menyalakan sebatang korek api dan kemudian di matikannya. Setelah itu pesulap tadi mengambil beberapa batang korek api dan memasukkannya kedalam mulutnya. Ia mulai mengunyah korek api dan menelannya. Anehnya, ia tidak merasakan reaksi apa-apa dari korek api tersebut. Pesulap itu mengambil sebatang korek api lagi dan di nyalakan. Ia meniup korek api tersebut hingga padam, dan kemudian memakannya juga. Sungguh aneh sekali.

BAHAN PERMAINAN:

          Untuk melakukan permainan ini anda memerlukan beberapa bahan berikut:
1.     Sebungkus korek api.
2.     Sapu tangan berwarna gelap.
3.     Batang mie sebesar korek api.
4.     Tepung coklat.
5.     Oven.

CARA MEMAINKAN:

          Persiapkan terlebih dahulu beberapa bahan sebelum memulai permainan. Buatlah batangan korek api palsu dari batangan mie dan tepung coklat. Potong-potong batang mie sebesar korek api dan aduk tepung coklat, kemudian bentuk seperti pentol korek api pada batangan mie. Masukkan kedalam oven hingga mengering. Kurangi isi korek api hingga tersisa hanya beberapa batang saja, gantikan dengan yang palsu. Anda harus dapat membedakan mana yang asli dan mana yang palsu.

          Perminan ini tidak terlalu banyak membutuhkan penjelasan tetapi menggunakan gerakan. Pada awal permainan ambil sebungkus korek api yang telah anda persiapkan. Ambil satu batang korek api dan nyalakan. Untuk lebih meyakinkan lagi ambil sebatang korek api dan nyalakan kembali, perlihatkan kepada para penonton.

          Setelah korek tadi padam, ambil beberapa batang korek api palsu dalam bungkus dan makan korek api palsu itu. Kunyalah dan tunjukan pada penonton bahwa rasanya lezat. Tetapi pada saat mengambil beberapa batang korek tersebut sisakan sebatang korek api palsu tersebut dan sembunyikan di balik telunjuk anda, jepit dengan ibu jari anda. Jangan perlihatkan kepada penonton, jadi usahakan yang menghadap penonton punggung tangan anda.

          Sambil masih dalam keadaan mengunyah ambil lagi sebatang korek api asli dengan tangan yang memegang korek api palsu tersebut. Usahakan jangan sampai korek api palsu jatuh. Nyalakan korek api palsu tersebut sambil memperlihatkannya kepada para penonton. Kemudian tiuplah hingga benar-benar padam. Arahkan korek api tersebut ke mulut anda tetapi kemudian ganti dengan korek api palsu yang masih anda pegang (pergantian sebaiknya di lakukan dengan tepat).

          Ambil sapu tangan dengan menggunakan tangan yang memegang korek api asli tersebut. Bergayalah seperti sedang mengusap keringat setelah itu letakkan sapu tangan bersama-sama dengan korek api asli (yang telah di nyalakan tadi).

          Ingat !gerakan memegang dua buah batang korek api secara bersamaan dan mengganti korek api asli dengan yang palsu membutuhkan latihan kecepatan gerakan yang rutin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar